Uhlíková stopa a odpovědné a udržitelné podnikání firmy Bamboolik
Brněnská firma Bamboolik vyrábí ekologické látkové pleny a kromě ochrany životního prostředí má ve své podstatě zakódovanou také otevřenost a transparentnost. Zveřejňuje veškeré finanční i nefinanční výsledky, sleduje uhlíkovou stopu svých produktů i zaměstnanců, a ačkoli to pro ni není povinné, přihlásí se i k reportingu ESG (Environmental, Social and Corporate Governance je metoda, podle níž mají firmy podnikat odpovědně, udržitelně, s ohledem na životní prostředí a společnost).
Jak se měří uhlíková stopa na vlastních produktech
Při měření firma vychází z nejrespektovanější a mezinárodně známé metodiky podle tzv. Greenhouse Gas protokolu. Je to pro ni zásadní, jelikož její zboží putuje velmi často do Německa, Belgie nebo Francie. Metodika rozděluje emise do tří skupin – největší důraz klade na přímé emise, které má firma přímo pod kontrolou (scope 1), ale zároveň kalkuluje s nepřímými emisemi, které vznikají u dodavatelů (scope 2 a scope 3). Emise ze scope 1 vznikají spalováním zemního plynu v důsledku vytápění firemních prostor, firemní auta mají na uhlíkovou stopu minimální vliv – jsou málo využívána a navíc jsou mezi nimi vozy na hybridní a elektrický pohon. „Téměř 80 % naší uhlíkové stopy činily emise z kategorie scope 3, kterou prakticky nelze mít pod kontrolou,“ uvádí majitelka firmy a CEO Bambooliku Zuzana Hloušková.
Uhlíková stopa jednorázové plenky je 40krát vyšší než látkové
Uhlíková stopa Bambooliku za rok 2022 činila 55,16 tuny CO2e. Uhlíková stopa na jednoho zaměstnance vychází na 7,16 tCO2e, což je výrazně pod evropským průměrem 12 tCO2e. Udržitelnost Bambooliku se nejlépe ilustruje, když se zaměříme na samotný produkt. Dítě používá plenky průměrně do 2,5 roku věku, každý den zhruba 6 plenek, což znamená, že jeho maminku čeká 5 500 přebalení. „U nás si na přebalování může pořídit velkou plenkovou sadu, která obsahuje 24 plen. Jednu plenku pro jedno dítě tedy použije 230krát. Samozřejmě do ní může přebalovat ještě mladší sourozence nebo sadu darovat kamarádce k dalšímu používání. Není tedy divu, že když sledujeme uhlíkovou stopu jednorázové pleny, vychází 40krát vyšší než té látkové,“ vysvětluje Zuzana Hloušková. Pokud vás zajímá podrobnější výpočet uhlíkové stopy, podívejte se na web firmy.
I když pro menší firmy není ESG povinné, přihlásí se Bamboolik k jeho reportingu
Metoda ESG udává nový trend fungování firem a investování. „Už když jsem o této metodě poprvé slyšela, věděla jsem, že přesně takhle to chceme i v Bambooliku. Firmy mají podnikat odpovědně, udržitelně, s ohledem na životní prostředí a společnost. Z těchto principů každodenně vycházíme, a i když pro společnost naší velikosti není ESG povinné, určitě se k němu dobrovolně přihlásíme,“ uvádí Zuzana Hloušková. ESG je v zásadě odpovědný a udržitelný přístup k podnikání a investování. Jedná se o poměrně nový pojem, o kterém se bude v následujících letech ještě hodně mluvit.
x
x
ESG zajímá uhlíková stopa, etnická diverzita i platy zaměstnanců
Aby se dalo ESG ve firmách efektivně měřit, vzniká velké množství standardů a metrik ve třech klíčových kritériích:
- environmentálním (E – environment),
- sociálním (S – social)
- a způsobu řízení firem (G – governance).
První kritérium sleduje uhlíkovou stopu, efektivní využívání energií i množství produkovaného odpadu. „V těchto oblastech splňujeme kritéria ESG už léta. V celé firmě využíváme minimálně nový obalový materiál. Balíčky zasíláme v již použitých krabicích. Ochotně nám je nosí zaměstnanci, pracovníci okolních firem i zákazníci, kteří si pro plenky přijdou osobně. Naši zákazníci k obalovému materiálu přistupují podobně, a tak si často pochvalují, že dostali zásilku v krabici od svého oblíbeného müsli,“ usmívá se. V sociální oblasti ESG zajímají pracovní podmínky, dodržování lidských práv, rasová, etnická a genderová diverzita i férové odměňování zaměstnanců. Governance hodnotí fungování firmy uvnitř i navenek, transparentnost nebo otázku kontroverzních kauz.
Žádná firma není na ESG příliš malá
„Povinnost ESG reportingu se od příštího roku týká samozřejmě těch největších firem s více než 500 zaměstnanci. Určitě je dobře, že se začíná u těch, kteří toho mohou ovlivnit nejvíc. Rozhodně si ale myslím, že žádná firma není příliš malá na to, aby se k ESG připojila a reportovala dobrovolně. V Bambooliku už jsme několikrát ukázali, že nemáme strach být první. Směle se tedy pouštíme do ESG,“ vysvětluje Zuzana Hloušková. ESG se bude v následujících letech týkat firem, které splňují 2 ze 3 podmínek:
- nad 250 zaměstnanců,
- obrat nad 1 mld. Kč,
- rozvaha akvit nad 500 mil. Kč.
Od roku 2027 začnou ESG reportovat malé a střední kótované podniky a o dva roky později i firmy mimoevropské. Tou dobou už bude mít majitelka Bambooliku Zuzana Hloušková s reportingem ESG pětiletou zkušenost.