Udržitelnost v praxi: Jak Vodafone snižuje svou uhlíkovou stopu
Vodafone se dlouhodobě zaměřuje na udržitelnost a snižování své uhlíkové stopy, což je klíčovým prvkem jeho firemní strategie. Cílem je dosáhnout uhlíkové neutrality z vlastního provozu do roku 2028. Tento ambiciózní cíl je podpořen řadou projektů napříč různými oblastmi, včetně energetiky, dopravy, ekologických iniciativ pro zaměstnance a podpory udržitelného podnikání.
Snižování energetické náročnosti
Vodafone každoročně zvyšuje objem přenesených dat, přičemž se mu daří udržet celkovou spotřebu elektrické energie na stabilní úrovni. Tento přístup zajištuje efektivitu v energetické spotřebě a optimalizaci nákladů při zachování vysoké kvality služeb pro zákazníky. Například za obchodní rokk 2023/2024 stoupl objem dat přenášených v síti Vodafonu o 17 %, spotřeba elektrické energie však vzrostla pouze o 1 %. Ve spolupráci s firmou Vantage Towers Vodafone také nainstaloval více než 2 000 solárních panelů na stovkách základnových vysílacích stanic v České republice. Každý panel poskytuje špičkový výkon 540 wattů a celý tento projekt přispívá k úsporám elektrické energie a snižování uhlíkové stopy.
Využití zbytkového tepla
V době rostoucích cen energií a zvýšených nároků na ekologii Vodafone zcela odstřihl od plynu část mimopražských prostor. Pracovníci z technologického oddělení přišli s nápadem instalovat v datovém centru tepelné čerpadlo a dosud nevyužité přebytečné teplo využívat pro přilehlé kanceláře a pracovní hub, které byly dosud vytápěny plynovou kotelnou. Díky tomu bylo možné zcela ukončit spalování plynu v jedné z velkých lokalit firmy. Tímto krokem došlo ke snížení celkové spotřeby plynu o 12 % a šetří se tak nejen náklady, ale i přírodní zdroje. Vodafone získal s tímto projektem „Využití zbytkového tepla z datového centra k vytápění kanceláří“ ocenění Sustainability Star 2024, které se uděluje nejlepším udržitelným projektům roku v České republice a na Slovensku. Sustainability Star 2024 – Vodafone.cz
Doprava a elektromobilita
V oblasti dopravy Vodafone modernizuje svůj vozový park směrem k ekologičtějším řešením. Postupně přechází na hybridní, plug-in hybridní a elektrická vozidla, čímž snižuje emise spojené s přepravou. V současnosti jezdí ¾ jeho firemních vozů na hybridní pohon nebo elektrickou energii. Kromě toho Vodafone spolupracuje se svými dodavateli na využívání elektromobility pro přepravu produktů k zákazníkům, což přispívá k dalšímu snižování uhlíkové stopy.
Vysloužilé mobily k recyklaci
Vodafone podporuje ekologické iniciativy, jako je sběr vysloužilých mobilů k recyklaci, pro své zákazníky zároveň nabízí program Re-start, který jim umožňuje pohodlně prodat jejich starý telefon. Společnost také pomáhá organizovat soutěže pro děti jako je například Ekoedu, ta vyzývá žáky od mateřských školek až po vysoké školy, aby přinesli do sběru vysloužilá elektrozařízení, baterie a akumulátory. Každoročně se do soutěže zapojují stovky institucí.
Osvěta #nenimitojedno
Vodafone věnuje velkou pozornost vzdělávání a osvětě svých zaměstnanců a zaměstnankyň. Program #nenimitojedno je součástí interní komunikace, která motivuje lidi k aktivní účasti na ekologických iniciativách a snižování své vlastní uhlíkové stopy. Vodafone pravidelně pořádá tzv. swap – vzájemnou výměnu oblečení. Módní průmysl má na svědomí až 10 % světových emisí uhlíku a tento podíl narůstá. Jedním ze způsobů, jak omezit jeho dopady na planetu, je zbytečně nenakupovat nový textil a raději sáhnout po oblečení z druhé ruky. Při posledním swapu se do firmy přineslo neuvěřitelných 828 kg oblečení, z toho se více než polovina oblečení vyměnila rovnou na místě, zbytek nositelného šatstva putoval k matkám samoživitelkám, do Armády spásy a kousky, které už měly opravdu hodně „odžito“, zamířily k recyklaci.
Podpora offsetových programů
Vodafone aktivně podporuje offsetové programy, které firmám umožňují kompenzovat část jejich uhlíkové stopy, kterou nelze snížit jinými způsoby. V centrále společnosti se konala mini konference na téma offsetů, kde odborníci diskutovali o jejich roli v udržitelnosti a o tom, jak mohou firmy přispět k ochraně životního prostředí. I když důvěra v offsety zatím není vysoká, jsou považovány za nezbytný nástroj pro budoucnost.
Výsledky a budoucí kroky
Na cestě k uhlíkové neutralitě Vodafone snížil uhlíkovou stopu oproti výchozímu roku 2020 o 96 %, což je výrazný pokrok v jeho úsilí dosáhnout uhlíkové neutrality. A i nadále se zaměřuje na další inovace a zlepšení v oblastech energetiky, dopravy a podnikání, s cílem zajistit, že bude nadále lídrem v oblasti udržitelnosti v telekomunikačním sektoru.
Více informací o cílech, strategiích a krocích v jednotlivých oblastech udržitelného rozvoje Vodafonu najdete na webových stránkách a ve Zprávě o udržitelném podnikání.
Snižování uhlíkových emisí v Brně
Zároveň se přidal k firmám, které pomohou Brnu snížit jeho uhlíkovou stopu o 40 % do roku 2030. Spolupráce byla stvrzena podpisem Memoranda o dlouhodobé spolupráci na závazku statutárního města Brna k adaptaci na klimatické změny. Snížení uhlíkové stopy v Brně napomůže série opatření, na kterých bude město s partnery spolupracovat. Jde například o úpravy na budovách, využívání energií z obnovitelných zdrojů, snižování energetické náročnosti, efektivní využívání vody, rozšíření zeleně v okolí firem, ekologizace vozového parku a podobně.