10. 12. 2020
Příklady dobré praxe

Projekt 160 autobusů s pohonem na CNG

Dopravní podnik města Brna, a.s. (DPMB) realizoval v letech 2014-2018 projekt plynofikace části autobusové dopravy. Dva hlavní pilíře projektu byly pořízení 160 autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) a vybudování velkokapacitní plnicí stanice, která je z hlediska svých technických parametrů a velikostí ojedinělou stavbou ve střední Evropě.

160 CNG autobusů nahradilo stejný počet méně ekologických naftových autobusů a přispělo tak k podstatnému zlepšení životního prostředí v Brně, kdy nové autobusy vypustí o 70 tun méně škodlivých látek. Z celkových 160 autobusů je 116 standardních (12-metrových) a 44 kloubových. Autobusy jsou deponovány v garáži Brno-Slatina, která musela být upravena pro provoz těchto vozidel. V halách musela být instalována čidla a především byla postavena výkonná plnící stanice CNG.

Plnící stanice, speciálně vybudovaná pro tento projekt, je schopna v nepřetržitém provozu naplnit deset vozů za hodinu (plnění zcela prázdných lahví jednoho autobusu trvá 5 až 6 minut). Zásobní kapacitu CNG tvoří svazek tlakových lahví o objemu 5 600 litrů, pro pracovní tlak 250 bar.

Pro plnění autobusů jsou využívány čtyři výdejní stojany. Tři jsou osazeny dvěma plnicími pistolemi pro plnění nákladních vozidel, respektive autobusů, čtvrtý stojan má jednu plnicí pistoli pro nákladní vozidla a jednu pistoli pro plnění osobních a malých užitkových vozidel. Toto řešení umožňuje využití plnicí stanice jak pro plnění autobusů a nákladních vozidel, tak plnění osobních nebo malých užitkových vozidel v nepřetržitém provozu. Přípojka zemního plynu je součástí distribuční soustavy jednoho z páteřních vysokotlakých plynovodů zásobujících město Brno.

Kromě výdejních stojanů v samotné garáži vybudoval DPMB veřejnou plnící stanici na přilehlé ulici Hviezdoslavova.

Zajímavé technické údaje o autobusech:

  • skladba: 54 ks SOR NBG, 6 ks Iveco Citelis, 100 ks Iveco Urbanway
  • všechny mají motor IVECO Cursor
  • dojezd min. 450 km na jedno naplnění
  • zásobníky CNG jsou umístěné na střeše, max. tlak 220 bar
  • max. rychlost 80 km/hod
  • doba plnění standardního autobusu 5-6 min, kloubového 7- 8 min.

Zajímavé technické údaje o plnicí stanici CNG:

  • naplní až deset vozů za hodinu
  • pracovní tlak na výstupu z výdejní pistole je 200 – 250 bar
  • je vybavena třemi vzduchem chlazenými kompresorovými jednotkami kanadské výroby IMW COMPACT dodané z Vancouveru
  • zásobní kapacitu CNG tvoří svazek tlakových lahví o objemu 5 600 litrů, pro pracovní tlak 250 bar
  • použitý plynoměr je jediný svého druhu v České republice, váží 250 kilogramů.